Verordeningen

Verordening inzake lasten bij een omgevingsvergunning

In een verordening financiële last staat dat wie een omgevingsvergunning aanvraagt soms een financiële bijdrage moet betalen. Die bijdrage dient om kosten te dekken die het lokaal bestuur maakt om een project mogelijk te maken, zoals:

  • Aanleg van wegen, voetpaden of riolering
  • Groenvoorzieningen of openbare ruimte
  • Andere infrastructuur die nodig is door jouw project

Alle juridische bepalingen en meer informatie zijn hier terug te vinden: Lasten | Departement Omgeving - Vlaamse overheid

Het Lokaal Bestuur Schoten werkt momenteel aan een verordening financiële lasten.

Welke stappen doorloopt dit proces?

1. Opmaak van een ontwerp 

Het college van burgemeester en schepenen stelt een ontwerpverordening op met duidelijke regels en berekeningsmethodes.

2. Openbaar onderzoek en adviesfase (9/12/2025-8/01/2026)

Het ontwerp wordt besproken met interne diensten en adviesraden.

3. Goedkeuring door de gemeenteraad 

De gemeenteraad beslist in een openbare zitting over het ontwerp.

4. Publicatie en inwerkingtreding 

Na publicatie in het Belgisch Staatsblad treedt de verordening in werking.

Vragen? Neem contact op met ruimtelijkeordening@schoten.be