Verkeersmaatregelen Kasteelwijk

Proefopstelling

Tussen half juli en oktober 2022 is een proefopstelling met éénrichtingsverkeer geplaatst in de drie lussen van de kasteelwijk. In september zijn daarnaast in de lus Vuurkruisenlaan - Pastoor Meeusenlaan snelheidsremmende paaltjes en aangepaste signalisatie geplaatst opdat de wijk een correct beeld zou hebben van de volledige proefinrichting.

Deze proef is op de bewonersvergadering uitgebreid toegelicht en geëvalueerd op basis van de ervaring van de bewoners en op basis van cijfermateriaal van tellingen en metingen.
 

Uitdagingen en doelen

Op de vergadering is toegelicht met welke factoren er rekening moet gehouden worden bij de inrichting van de wijk.

  1. We streven naar een permanente inrichting die zo optimaal mogelijk is voor de bewoners, de (schoolgaande) fietsers, de hulpdiensten en voor de bezoekers van evenementen in het park.
  2. We streven daarnaast naar een inrichting die sluipverkeer en vrachtverkeer ontmoedigt/vermindert.
     

Nieuw voorstel

Om bovenstaande doelen te bereiken, heeft een externe mobiliteitsexpert een nieuw voorstel uitgewerkt en uitgebreid toegelicht op de bijeenkomst. Dit voorstel houdt in:

  1. Eenrichtingsverkeer voor voertuigen in de drie lussen en in de Voorkempenlaan om de fietsers in beide rijrichtingen te beschermen en om sluipverkeer te ontmoedigen.
  2. Snelheidsremmende paaltjes. Deze geven geen geluidsoverlast zoals bv. verkeerskussens en ze dwingen de passanten om uit te wijken en te vertragen en zodoende de zone 30 te respecteren.
  3. Flankerende maatregelen om doorgaand verkeer te weren:
    • Een ‘halve knip’ in de Jozef Hendrickxstraat*: eenrichting tussen Invalidenlaan en Hendrik Van Antwerpenstraat
    • Het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Voorkempenlaan** tussen de Kasteeldreef en de Papenaardekensstraat

* Bij deze keuze wordt uitdrukkelijk vermeld dat de ingrepen in de Jozef Hendrickxstraat enkel kunnen worden uitgevoerd mits goedkeuring van de betrokken bewoners in deze twee straten.

** Op de vergadering bleek dat de Voorkempenlaan beperkt vertegenwoordigd was en is afgesproken dat deze ingreep enkel zou ingevoerd worden na apart overleg met bewoners van deze straat.

 

Metingen en tellingen

Om correct te kunnen evalueren, zijn op de bewonersvergadering onderstaande meetresultaten gedeeld.

  1. Deze grafiek vergelijkt het aantal passerende voertuigen per dag vóór en na de éénrichtingsproefopstelling. De intensiteit van het verkeer in de wijk is sinds 2019 licht gedaald. Door het inrichten van eenrichtingsstraten is er wel een intensiteitsverschuiving tussen de Vuurkruisenlaan en de Pastoor Meeusenlaan.

     
  2. Onderstaande grafiek geeft weer hoeveel wagens er passeren in de ochtendspits tussen 08.00 en 09.00 uur en in de avondspits tussen 16.00 en 17.00 uur. Hieruit blijkt dat ongeveer 1/3 van het totaal aantal voertuigen per dag passeert in de twee spitsuren.

     
  3. Onderstaande grafiek vergelijkt de snelheden vóór en na de proefopstelling. Hieruit kunnen we concluderen dat de snelheidsremmende paaltjes in de lus Vuurkruisenlaan - Pastoor Meeusenlaan een merkbaar effect hebben op de V85. De V85 is de snelheid die door 85% van de wagens niet overschreden wordt.

     

Stemming

Na de toelichting van het hoe en waarom van de eenrichtingsproefopstelling, kregen de aanwezigen ruim de gelegenheid om in kleinere groepen opmerkingen te delen en vragen te stellen.

Hierna is overgegaan tot een stemming. De aanwezigen konden één stem per adres uitbrengen. Dit waren de vier keuzemogelijkheden:

Keuze 1*: nieuw voorstel

  • Eenrichtingsverkeer in de drie lussen en in de Voorkempenlaan
  • De proefinrichting in de Vuurkruisenlaan - Pastoor Meeusenlaan wordt toegepast in de hele wijk
  • Een halve knip in de Jozef Hendrickxstraat en eenrichting in de Voorkempenlaan om de wijk extra te ontlasten.

*Bij deze keuze wordt uitdrukkelijk vermeld dat de ingrepen in de Voorkempenlaan en in de Jozef Hendrickxstraat enkel kunnen worden uitgevoerd mits goedkeuring van de betrokken bewoners in deze twee straten.

Keuze 2: huidige proefopstelling

  • Eenrichtingsverkeer in de drie lussen
  • In de hele wijk snelheidsremmende paaltjes zoals in de proefinrichting in de Vuurkruisenlaan - Pastoor Meeusenlaan
  • De bloembakken en snelheidsremmende kussens worden overal weggehaald.

Keuze 3: behoud

  • In de hele wijk dubbelrichtingsverkeer
  • Overal bloembakken om de snelheid te verlagen, andere snelheidsremmers worden weggehaald

Keuze 4: geen voorkeur

 

Resultaat van de stemming en de evaluatie

  1. Uitslag stemming
    - Keuze 1: 38 stemmen
    - Keuze 2: 10 stemmen
    - Keuze 3: 53 stemmen
    - Keuze 4: 1 stem
    De meerderheid van de stemmen ging dus naar ‘behoud van de huidige situatie’, zijnde dubbelrichtingsverkeer en bloembakken als snelheidsremmer. Deze keuze zal dan ook in de hele wijk worden uitgevoerd. Van zodra alle bloembakken geleverd zijn, worden deze geplaatst. Alle andere snelheidsremmers zullen worden weggehaald. Nog voor het einde van het jaar heeft de hele wijk een aangepaste uniforme inrichting.
  2. Het parkeren aan één zijde blijft behouden. Dit is een noodzaak om te allen tijde – dus ook tijdens evenementen - doorgang te kunnen waarborgen voor de hulpdiensten.
  3. Omdat er nog verschillende werken lopen of gepland zijn die mogelijk een impact hebben op de wijk, heeft de burgemeester zich uitdrukkelijk geëngageerd om de verkeersdruk te herevalueren na afloop van deze werken. Het gaat specifiek om:
    • De weg- en rioolwerken in de Braamstraat
    • De heraanleg van de Hendrik Consciencestraat
    • De heraanleg van de laterale wegen in de Churchilllaan
    • De huidige werken in de Metropoolstraat
    • De heraanleg van de Sluizenstraat

 

Plan van aanpak

Vuurkruisenlaan – Pastoor Meeusenlaan

  • De proefopstelling en signalisatie voor het éénrichtingsverkeer worden eerstdaags weggehaald.
  • Er komt eenduidige definitieve signalisatie om het parkeren aan één zijde te bestendigen. De tijdelijke en overbodige parkeerverbodsborden worden weggehaald.
  • De bloembakken worden teruggeplaatst op hun oorspronkelijke plaats.

Henri Dunantlaan – Arthur Verhoevenlaan

  • De signalisatie voor het éénrichtingsverkeer wordt eerstdaags weggehaald.
  • Er komt eenduidige definitieve signalisatie om het parkeren aan één zijde te bestendigen. De tijdelijke en overbodige parkeerverbodsborden worden weggehaald.
  • De snelheidsremmende kussens worden vervangen door bloembakken, van zodra deze geleverd zijn.

Oudstrijderslaan - Invalidenlaan

  • De signalisatie voor het éénrichtingsverkeer wordt eerstdaags weggehaald.
  • Er komt eenduidige definitieve signalisatie om het parkeren aan één zijde te bestendigen. De tijdelijke en overbodige parkeerverbodsborden worden weggehaald.

Voorkempenlaan

  • Er komt eenduidige definitieve signalisatie om het parkeren aan één zijde te bestendigen. De tijdelijke en overbodige parkeerverbodsborden worden weggehaald.
  • De snelheidsremmende kussens worden vervangen door bloembakken, van zodra deze geleverd zijn.

Kasteeldreef

  • De wit-rode plastic obstakels en tijdelijke parkeerverbodsborden worden eerstdaags weggehaald.
  • Het geschrankt parkeren vervalt en net als in de hele wijk wordt ook in de Kasteeldreef parkeren aan één zijde ingevoerd. Van zodra de signalisatie geleverd is, zal deze worden geplaatst. Parkeren zal toegelaten zijn aan de even zijde, aan de oneven zijde zal een parkeerverbod gelden. Alle kruispunten worden parkeervrij.