Parkeren en deelmobiliteit
Parkeren
De Paalstraat en de Markt vormen we om tot een aangename omgeving om te winkelen en wandelen met minder auto’s. Waar mogelijk creëren we elders extra parkeerruimte door bestaande parkeerzones uit te breiden en te herschikken.
We zorgen ervoor dat we continu de balans bewaren tussen parkeren, beleven en groen. Alle parkeerplaatsen die we voorzien, zijn duidelijk afgebakend en in overeenstemming met de norm. We houden ook rekening met voldoende parkeerplaatsen voor personen met een handicap en elektrische wagens, deelmobiliteit en laad- en loszones.
Paalstraat
De huidige parking in het brede middenstuk van de Paalstraat vormen we om tot een groene en gezellige ontmoetingsplek. Bewoners en handelaars krijgen steeds de mogelijkheid om hier te laden en lossen.
Parking ‘t Ven
We willen graag meer parkeerplaatsen creëren op parking ‘t Ven . Uit grondig onderzoek blijkt dat de parkeervakken herschikken geen extra plaatsen opleveren. Er loopt momenteel een haalbaarheidsstudie om verder te onderzoeken of het loont om een parkeergebouw met één verdieping te bouwen. We moeten hierbij rekening houden met verschillende factoren, zoals de impact op de omgeving en de nieuwe watertoets.
Markt
Op de Markt kan je enkel nog parkeren aan de westelijke zijde. Het aantal parkeerplaatsen op het nieuwe plein blijft ongeveer hetzelfde als het aantal tijdens de werken aan de Forumgebouwen.
Zamenhoflaan
We breiden de huidige parkeerzone uit met extra parkeerplaatsen aan beide zijden van de straat.
Deelmobiliteit
Met de vernieuwing van het centrum zet Schoten volop in op duurzame en slimme mobiliteit. Een belangrijk onderdeel daarvan is deelmobiliteit.
- Aan de bushalte in de Churchilllaan komt een parkeerhaven voor deelwagens, met laadpalen voor elektrische wagens en een mobipunt met stalling voor deelfietsen.
- Het Hoppinpunt ligt op wandelafstand van de belangrijkste bushaltes, winkels en het gemeentehuis, waardoor iedereen vlot kan overstappen van of naar het openbaar vervoer.
- Nieuwe bomen zorgen voor een groene buffer tussen de rijweg en de parkeerzone.
