10-daagse van de Geestelijke Gezondheid

Van 1 tot 10 oktober 2020 vestigen we als gemeente Schoten de aandacht op het belang van veerkracht tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid. Onder de noemer 'Samen Veerkrachtig: Zorg voor elkaar, zorg voor veerkracht’ staan dit jaar (online) ontmoeting en verbinding centraal in verschillende activiteiten

Het leven zoals we dat kennen, wordt dit jaar serieus op zijn kop gezet. Voor veel mensen gaat deze verandering gepaard met onzekerheid, angst of stress. Het coronavirus heeft niet alleen gevolgen voor onze fysieke gezondheid, maar heeft ook een grote impact op de geestelijke gezondheid van de bevolking. Om deze onzekerheid goed door te komen is de veerkracht van mensen cruciaal.

Gedichtenwandeling

We nemen je mee op wandel door het centrum en het gemeentepark. Op verschillende plekken hebben we een gedicht opgehangen waar je even kan stilstaan en de gedachten van de dichter tot je kan laten doordringen. Je kiest zelf uit wanneer je op pad gaat en met wie je op pad gaat.

Schrijf eens een kaartje

Wist je dat je op alle openbare gebouwen van de gemeente (bib, gemeentehuis, dienstencentra...) gratis een postkaartje kan komen halen? De kaartjes hebben allemaal een leuke en positieve spreuk. Schrijf op de achterkant nog een fijne persoonlijke boodschap en steek iemand een hart onder de riem met dit kaartje.

Broodzakken

Ook de Schotense bakkers bieden aandacht aan de 10-daagse van de geestelijke gezondheid. Daarom zullen zij in deze periode de hiervoor gemaakte broodzakken gebruiken om hun klanten en onze burgers te informeren.

Gesprekswandeling

Op deze wandeling tonen we aan dat je in deze coronatijden nog wel leuke dingen kan doen samen met andere mensen. We nemen je mee op tocht doorheen domein Vordenstein en bekijken samen wat/waar de tocht ons brengt.

De wandeling vindt helemaal coronaproof plaats en wordt begeleid door wandeltherapeute Greet Essing.

  • Meer info? laura.kerkhofs@ocmwschoten.be
  • Kostprijs? gratis
  • Wanneer? donderdag 8 oktober 13.30 uur
  • Waar? domein Vordenstein (afspraak aan het bruggetje aan de parking Kopstraat)

Spreuken in het straatbeeld

Op verschillende plaatsen in de gemeente vind je affiches met spreuken en gedichten in het kader van geestelijke gezondheid. Houd ze zeker in het oog.

10-stappen fit in je hoofd

Blijf fit in je hoofd met deze 10 stappen en bijbehorende filmpjes. Ze kunnen jou inspireren om tot een gezonder en gelukkiger leven te komen.

STAP 1 | Vind jezelf oké

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben? Je hoeft helemaal niet perfect te zijn. Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent. Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent. Zoals je nu bent, mag je er echt zijn.

STAP 2 | Praat erover

In je hoofd kan je van een mug een olifant maken. Je gevoelens overweldigen je, ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust. Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er vat op. Je ziet beter wat er aan de hand is en wat je eventueel kan doen. Dat je erover durft te praten, is eerder een teken van sterkte dan van zwakte.

STAP 3 | Beweeg

Pieker jij je soms ook suf? Kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt en makkelijk kan doen: fietsen, wandelen, joggen… Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil én je doorzettingsvermogen. Bovendien krijg je er een heerlijk ontspannen gevoel van. Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap. Weet je niet goed hoe te starten met bewegen neem dan zeker eens contact op met de bewegen-op-verwijzing-coach.

STAP 4 | Probeer iets nieuws

Misschien droom je ervan om Spaans te leren? Of wil je de tango leren dansen? Iedereen kan iets maken of onder de knie krijgen. Doe iets of maak iets. Gebruik je fantasie. Het geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft.

STAP 5 | Reken op vrienden

Zolang je het zelf niet zegt, kunnen je vrienden ook niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact. Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Met iedereen deel je wel iets.

STAP 6 | Durf nee zeggen

Op lange termijn loont een nee. Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Als nee kan, wordt ja een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.

STAP 7 | Ga ervoor

Durf je te engageren. Wie opgaat in een activiteit, vergeet even zijn beslommeringen en krijgt het gevoel dat hij echt leeft. Er bestaan enorm veel manieren om je te engageren: een film bekijken, vrienden opzoeken, een recept uitproberen, je dochter helpen bij haar huistaak, voetballen, vrijen, poetsen, toneelspelen, actief zijn in een vereniging. De groep zorgt ervoor dat je kan opgaan in een activiteit.

STAP 8 | Durf hulp vragen

Je kan niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat je jezelf kunt redden. Hulp vragen is dus helemaal oké. Je zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met je meedenkt. Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.

STAP 9 | Gun jezelf rust

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders… haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van. Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen. Zo vermijd je dat de spanning zich ophoopt.

STAP 10 | Je hoofd boven water

Zit je in een periode dat alles tegenvalt? Dan kun je soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden: gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf. Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, ga de stad in, wat frisse lucht snuiven of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.