Vreemdelingenkaart

Een vreemdelingenkaart wordt afgeleverd aan elke vreemdeling, ouder dan 12 jaar, die het recht heeft verworven in België te verblijven of er zich te vestigen.  De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen zij documenten elektronisch ondertekenen.

Voorwaarden

Van zodra je dossier dit toelaat, krijg je van de dienst vreemdelingenzaken een uitnodiging om een elektronische verblijfskaart aan te vragen.

Voor meer informatie over de verschillende verblijfsdocumenten, kijk je op de website van kruispunt Migratie-Integratie.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van je elektronische verblijfskaart:

  • De uitnodiging die je kreeg om de verblijfskaart aan te vragen.
  • Recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet (je vindt een fotocabine in de hal van het gemeentehuis).
  • Je huidige verblijfstitel.
  • Bij verlies of diefstal, het attest van de politie.
  • Je identiteitskaart/paspoort van je land van herkomst.

Bij het afhalen van je elektronische verblijfskaart:

  • Je oude verblijfskaart.
  • De uitnodiging die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen (enveloppe met pin- en pukcode).
  • Bij verlies of diefstal, het attest van de politie.

Prijs

  • Normale procedure vreemdelingenkaart (leveringstermijn 2 à 3 weken): 20 euro.
  • Normale procedure biometrische vreemdelingenkaart (leveringstermijn 2 à 3 weken): 22,70 euro.
  • Dringende procedure (leveringstermijn 2 dagen na de dag van de aanvraag): 103 euro.
  • Zeer dringende procedure (leveringstermijn 1 dag na de dag van de aanvraag): 191,30 euro.

Vreemdelingenkaart kwijt of gestolen?